11. AUDITORI ENRIC GRANADOS
GRANADOS PEDAGOG
Des del mateix moment en el qual un adolescent Granados va començar a despuntar com a virtuós del piano, ja va dedicar una part important del seu temps a les classes de piano, una tasca que mai no deixarà de realitzar durant tota la seva vida.
En un primer moment era una activitat que li reportava uns ingressos complementaris als concerts i a la composició. Les classes particulars als fills i filles de la burgesia barcelonina, també li van permetre conèixer famílies benestants, que van ajudar-lo posteriorment durant tota la seva carrera.
La creació de la seva pròpia acadèmia de piano i l’elaboració contínua d’obres i escrits didàctics confirmen una gran vocació per a l’ensenyament. També cal remarcar que Granados era un home d’una gran cultura i que anava més enllà d’ensenyar només la tècnica de l’instrument, ja que sempre va procurar transmetre als seus i les seves deixebles l’interès per l’art i la poesia.
1916, New York: una de les darreres fotografies del mestre.
L’Acadèmia Granados es va fundar el 1901 i es va convertir en el centre pedagògic de referència de l’ensenyament del piano a Barcelona. Així va poder transmetre la seva tècnica, especialment en la pulsació i en l’ús del pedal, amb què va aconseguir la sonoritat que tant el caracteritzava. El 1912, a més a més, va obrir la Sala Granados amb la presència d’intèrprets internacionals i amb estrenes diverses. L’autor volia una sala sense objectius comercials, pensada també com un lloc d’unió entre nous intèrprets, compositors i per a un públic iniciat. Amb la mort sobtada del mestre, la direcció va recaure en el seu deixeble Frank Marshall, i es va convertir en l’Acadèmia Marshall fins a dia d’avui, amb més de cent anys d’història. El 1959, va ser Alicia de Larrocha qui es va responsabilitzar de la continuïtat de l’Acadèmia fins al 2009.
A l’acadèmia, doncs, hi estudiaran bona part dels artistes de la gran fornada de pianistes de l’anomenada escola catalana de piano del s.XX, com Conchita Badia (cèlebre després com a cantant), Alicia de Larrocha o Rosa Sabater, així com altres solistes de renom internacional com Arthur Rubinstein o Alfred Cortot |
|
---|---|
Web de l’Auditori |
FOLLET – “Preludi del 3r Acte” Òpera en tres actes amb llibret d'Apel·les Mestres (1903) |
Web de Any Granados |
---|---|---|